zondag 1 november 2015

D.I.Y. interieurtrend: tafeltje van draadmand

 
Geïnspireerd op de trend met salon- en bijzettafels van draadmanden heb ik mijn eigen budgetvriendelijke D.I.Y. versie ontworpen.
 
 
Dit zijn enkele voorbeelden te verkrijgen in woonwinkels met een prijs tussen de 60 en 150 euro.
 
 
 

Per toeval liep ik tegen een koperkleurige draadmand van slechts 10 euro aan.
En voor ongeveer hetzelfde bedrag kocht ik een multiplex plaat van 1.22 m bij 0.61 m.

 
De plaat heb ik in twee gelijke stukken verdeeld. Voor een strak resultaat kan je dit ook door de bouwmarkt laten doen. Ik koos er voor het zelf te doen omdat ik een afwijkende vorm wilde.
 
 
 
 
Aan alle zijden heb ik precies in het midden een puntje gemarkeerd.
 
 

 
Ik heb twee diagonale (hulp)lijnen aangebracht met schilders-tape. Door de puntjes op de bovenste plaat te verbinden met de hulplijnen van de onderste kan je het midden goed bepalen. De hoeken die uitsteken aftekenen.
 
 
 
 
Klaar voor het zaagwerk. Het scheelt enorm aan achteraf schuren als je een beetje een vaste hand hebt met het zagen. De twee platen moeten namelijk perfect op elkaar passen.
 


 
Ik heb de delen op elkaar gelijmd en op hun plek gehouden met lijmklemmen.

 
De zijkanten licht opschuren voor een super strak en glad resultaat.


De draadmand heb ik in het midden van het blad gelegd. Twee van de hoeken die ik afgezaagd had, heb ik nog eens gehalveerd en gebruikt om het blad op zijn plek te houden. Ik heb een paar millimeters speelruimte over gelaten.

Nu alleen nog het blad beschermen met twee lagen kleurloze (watergedragen) beits.



Sfeervol toch? De draadmand biedt ruimte voor de plaids die ons in de winter lekker warm zullen houden.

  
Tips!
1. Je zou in het midden van het blad ook een gat kunnen boren en er een lus van dik sisal touw uit kunnen laten komen om het blad makkelijk op te kunnen tillen.

2. Een andere tip om het blad makkelijk op te kunnen tillen en een tikkeltje stoerder te maken, is door twee leren handvatten (eenvoudig zelf te maken van een leren riem) te bevestigen op het blad. Op deze manier kan je het blad verplaatsen als een serveerblad.

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of reacties?