zaterdag 21 juni 2014

D.I.Y. maak zelf een betonnen lamp

Voor boven het aanrecht in de keuken was ik op zoek naar een nieuwe lamp. Op het internet kwam ik veel leuke D.I.Y. ideeën tegen. Zo zag ik een lamp gemaakt van een lange tak met LED verlichting erin verwerkt. Of kleine betonnen pendellampjes. Omdat ik niet kon kiezen bedacht ik er zelf een die een beetje een combinatie is van beiden.

 
 
het eindresultaat:

 

 de benodigdheden:

 
Afhankelijk van de vorm en het formaat kan je variëren  in de materialen die je gebruikt als mal voor je lamp. Ik koos voor een goot die ik op 1 meter af zaagde.
 
 
 
 
Met draadschroeven houd ik de witte pijp op z'n plek. Dit wordt straks de uitsparing voor de LED-strip. Doordat ik de draadschroeven mee giet in het cement heb ik openingen waar ik de schroefogen in kan draaien als het beton droog en hard is.
 
Zorg ook voor een uitsparing in het beton waar de bedrading van de verlichting door heen kan.
 
 

 
De uiteindes van de buis heb ik afgeplakt zodat het cement er niet in kan. Vergeet niet het beton te bewapenen. Ik heb gebruik gemaakt van plantenstokken met een metalen kern.
 
 

 
Om eventuele lucht uit het cement te halen gebruik ik een oude schuurmachine om te trillen.



 
 
 
Na een dag of twee haal ik de lamp uit de mal. Ik wacht nog een week voordat ik de lamp op hang.
 
 
Het ruwe oppervlak heb ik licht opgeschuurd, omdat ik het zo ook mooi vind.
 
 
 
de ophanging met schroefogen:
 
 
Met ijzerdraad hang ik de lamp op.

 
 
LED-strip van Ikea erin en de lamp is klaar voor gebruik.
\

 


 

1 opmerking:

  1. Wow echt knap dit! Heel mooi resultaat ook! Heb zelf nog ledstrips liggen dus dit ga ik zeker proberen als ik een keer tijd heb!

    BeantwoordenVerwijderen

Vragen of reacties?