donderdag 11 juli 2013

Freubelen enzo... een hommage aan oma

Als jong meisje werd het ouderwetse handwerken mij met de paplepel ingegoten. Mijn oma, bij wie ik ben opgegroeid, was nog van de oude (Surinaamse) stempel en vond het erg belangrijk dat meisjes handwerk lessen kregen. Als zelfstandige en zelfredzame vrouw moest je naast het huishouden en koken in ieder geval een naaimachine kunnen bedienen en de basistechnieken voor handnaaien, haken en breien kennen.

Vroeger zag ik het nut niet echt in van deze opgelegde hobbies, maar nu pluk ik er de vruchten van. Hoewel ik vele handwerktechnieken vergeten ben, ligt de basis van mijn creativiteit toch bij oma, waarvoor grote dankbaarheid.

 
Mijn allerliefste omaatje is er helaas niet meer en toen we de boedel gingen opruimen en verdelen had ik geen interesse in materiele zaken. Ik ging op zoek naar de "verborgen schatten". Spulletjes waar oma zelf heel erg veel waarde aan hechtte en waar dus een bijzondere herinnering aan kleeft.


Enkele handwerkboeken waar ik als jong meisje al graag in keek.
Ik moest oma beloven deze boeken nooit weg te zullen gooien als zij overleden was.
 
 
Oma die zeer slecht ziend/ half blind geworden was, kon haar passie op een gegeven moment niet meer uitvoeren. Dat heeft ze heel lang heel moeilijk gevonden. Ik weet zeker dat oma trots naar beneden kijkt, als ze ziet dat ik haar één van haar grootste uitdagingen: een patchwork werkje heb "gered" (mijn zus wilde het bij oma in de kist leggen) en dat het nu prijkt in mijn woonkamer.
 
 
 


Ik ben verder gegaan waar oma moest stoppen.
maandenlang zat ik avond aan avond op de bank met naald en draad.
Ik ben erg trots op het resultaat.
 
 
Het bijzondere van dit kunstwerkje is dat mijn zus en ik de stofjes nog zeer goed herkennen van vroeger. Aan bijna ieder stofje kleeft een herinnering.
 
 
 Ingelijst wordt het werkje een ware blikvanger

 
 
Deze plaid is hangt in mijn slaapkamer en is ook gemaakt door mijn oma.
Ook hier veel herinneringen bij het zien van de verschillende stofjes.
 
 
 
 
leuk detail: de patchwork plaid geeft een "colourboost"
aan mijn verder kleurarme inrichting
 
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of reacties?